Sudah sebulan setengah berlalu sejak Hamada ditumpaskan di kubu
persembunyiannya di Kobe.
Ryouji dan Hisamiko kini tinggal jauh di sebuah kampung di pedalaman Wilayah
Jooryoku (Hidagawa), di rumah yang telah dijanjikan Koichi selepas mereka
berjaya menumpaskan Hamada. Kampung ini terletak berhampiran pekan Gero.
Ryouji mengusahakan bendang di hadapan rumah, dibantu Hisamiko. Kehidupan
baru di sini sedikit sebanyak meredakan keperitan jiwa yang membelenggu mereka
beberapa tahun belakangan ini.
Sejak Hamada ditumpaskan, dan kematian Sonzaemon yang menyusul, onar-onar
semakin berkurangan meski masih wujud dan kadangkala meningkat dalam musim
tertentu.
Penguatkuasaan undang-undang dan pemerkasaan pasukan polis masih diteruskan
dan masih banyak yang perlu dipelajari polis. Sebahagian bekas-bekas samurai yang
berkelayakan turut diserap masuk ke dalam pasukan polis dan tentera yang baru
ditubuhkan Maharaja. Wilayah Gizen dan Kodama kini dipimpin anak Hamada, Daimyo
Hamada Yoshinobu.
Ryouji masih ditebak kerisauan. Risau kerana dia mungkin akan diburu
orang-orang Daimyo Yoshinobu kerana telah menyebabkan kematian Hamada. Daimyo Yoshinobu
mungkin berdendam. Meskipun ada ura-ura mengatakan bahawa Daimyo Yoshinobu
turut menghantar samurainya memburu Hamada bapanya sendiri itu pada hari-hari
sebelum peristiwa di Kobe, di mana Ryouji mengambilnya sebagai petanda bahawa Daimyo
Yoshinobu sememangnya mahu membunuh bapanya sendiri, namun mungkin, Daimyo
Yoshinobu masih mahu memburu dia dan adiknya, kerana bimbang nasib yang menimpa
bapanya bakal menimpa dirinya. Pendek kata, Daimyo Yoshinobu mungkin menyimpan
niat mahu menghapuskan sebarang ancaman dan mengekalkan kuasanya. Tambahan, Daimyo
Yoshinobu masih meneruskan perniagaan pemerdagangan karayuki.
Ryouji melepaskan keluhan berat, merenung menengadah pohon momiji yang
merah menyala di bawah cerah sinar mentari musim luruh, di hadapan rumah
barunya. Hisamiko masih nyenyak setelah kepenatan membanting tulang menampi
padi semalam. Padi-padi itu telah dituai dan disimpan di bilik setor oleh
seorang gadis bernama Kiku dan pekerjanya sebelum mereka tiba di sini sebulan
setengah lepas, hanya menunggu untuk ditampi bagi membuang kulitnya. Angin
gunung yang menyegarkan berhembus lembut merentas bendang yang kini hitam tanpa
pokok padi, terbentang luas di hadapannya, menambah kedinginan suasana pagi
musim luruh di sini.
Aku telah menjadi salah seorang pahlawan ulung. Aku dan Hisamiko, kami
sekarang memegang empat persepuluh dari kuasa hayabusa, hampir menyamai kuasa
Shirasaka yang memegang enam persepuluh, terima kasih kepada Tsuneki yang
mewasiatkannya kepada hayabusa-no-kami sebelum kematiannya. Tsuneki,
kami amat merinduimu, kenakalanmu pengubat sunyi kami semua. Engkau pergi
kerana melindungiku Tsuneki! Engkau pergi pada usia yang begitu muda kerana
melindungiku!
Air mata bergenang, Ryouji membiarkan ia mengalir menuruni pipi, pantas
dikeringkan bayu musim luruh yang dingin dan kering itu.
Dengan matinya Hamada, sumpahan hayabusa ke atasku juga telah
terlerai. Aku kini hidup normal seperti biasa, dan akan mati seperti manusia
normal. Jika panjang umurku, panjanglah ia, jika pendek, pendeklah ia. Tiada
had akibat apa-apa sumpahan. Juga aku diberikan rumah dan tanah oleh Koichi di
atas usaha aku dan Hisamiko menumpaskan Hamada. Kami hidup di sini aman damai
dan terlindung dari konflik.
Namun apa maknanya semua ini, kuasa magis, kemahiran bertarung dan wang dan
tanah warisan bapaku dan ganjaran dari Kogen yang aku miliki, jika perniagaan
haram Daimyo Yoshinobu itu masih dibenarkan berleluasa? Apakah aku hanya perlu
berdiam diri di sini, membutakan mata hati dan membiarkan anak-anak gadis
sebaya Hisamiko diperdagangkan seperti barang mainan? Menjadi saksi bisu
keculasan pelaksanaan undang-undang? Apa maknanya semua kuasa yang telah Tuhan
kurniakan kepadaku jika aku berdiam diri hidup penuh selesa di sini?
Suara-suara itu kerap bermain di fikirannya akhir-akhir ini, tatkala dia
sendiri sudah sejak lama dahulu memutus mahu bersara dari dunia berdarah di
luar sana. Bahawa dia telah memutus, penghapusan kuasa Hamada adalah misi
terakhir yang disertainya, juga arahan terakhir Kogen yang dipatuhinya. Namun
mengapa masih hatinya berbolak-balik? Apakah dia telah sebenar-benarnya
berfikir dan memutus semasaknya? Atau lebih kepada risaukan Hisamiko bakal
menjadi penumpah darah seperti ramalan Amaguri?
Secara rasminya, selepas dia tamat misi menumpaskan Hamada, dia bukan lagi
ahli pasukan khas atau mana-mana unit yang dikendalikan Kogen, meskipun dia
masih kekal ahli Kogen, seperti para pengintipnya yang ramai dan bertebaran di
serata Jepun itu. Dengan status ini, Ryouji dan Hisamiko tidak lagi menerima
tugas atau misi dari Koichi dan Kogen, namun masih kekal sebagai sumber
maklumat dan penyumbang dana sebagaimana para pengintip Kogen disebabkan
statusnya sebagai ahli.
Namun dalam bolak-balik hati Ryouji, ternyata ia masih tertambat di sana,
Shirasaka-no-Kogen. Karisma Koichi menyerlah dalam kepercayaan yang semakin
menebal dalam misi demi misi. Koichi yang dikatakan ramai sebagai seorang
pendiam itu sebenarnya seorang pemimpin yang tahu mengemudi bahtera Kogen.
Aku percayakan Koichi. Aku juga percayakan Ayame. Namun masih, kapal yang
mereka kemudi itu kini terumbang-ambing dipukul ribut kiri dan kanan, depan dan
belakang, bahkan dari kacau-bilau dalaman juga oleh pengkhianat dari dalam
kalangan ‘anak kapal’ itu sendiri. Bahkan bibit-bibit perpecahan mulai
kelihatan. Ayame kulihat mulai menunjukkan tanda-tanda berontak. Skuad Sakura
yang dikendalikannya itu, meskipun punya wawasan murni, masih berpotensi untuk
dijadikan kuda tunggangannya bagi membawa gagasan baru, dalam satu pecahan
Kogen yang bernaung di bawahnya, sebuah pasukan renegad, seterusnya membina dan
memperkukuh tapak kuasanya di Kogen. Ayame juga punya karisma tersendiri. Dia
lebih tegas, garang seperti singa betina dan sukar dikompromi, amat
bertentangan dengan peribadi bapanya Koichi yang tenang seperti air mengalir.
Namun karisma mereka sebagai pemimpin kufikir setara.
Meski semua ini, hatiku masih kepingin untuk menjadi salah seorang dari anak
kapal itu, membantu mereka berdua sehingga ke puncak jaya. Koichi masih belum
menyingkirkan namaku dan Hisamiko dari senarai mereka yang dibenarkan memasuki
rumah-rumah perlindungan Kogen. Betapa mereka mempercayaiku. Dan hanya Kogen
satu-satunya harapanku yang tinggal demi menegakkan kembali undang-undang di
negara ini.
Dari jauh Ryouji dapat mengesan suara halus yang cuba menerobos kabut
lamunannya, seperti seseorang mendendangkan lagu. Dia beredar, menelusuri
perkarangan rumahnya menuju ke denai di hutan bambu kecil.
Ryouji menyusur denai sehingga ke kawasan penternakan ulat sutera berdekatan,
di pinggir sebuah pekan kecil. Pekan kecil persinggahan pedagang ini dinamakan
Gero. Di sinilah ulat sutera berkualiti dibiak dan diternak. Benang-benang
sutera yang dihasilkan di sini akan dipintal dan ditenun menjadi kain-kain
kimono akhirnya, diperdagangkan di sejauh-jauh Osaka dan Tokyo.
Semakin dia menghampiri, semakin jelas nyanyian halus itu. Suara seorang
gadis.
Inochi, mijikashi
Koi se yo otome ya
Kokoro suzuro ni
Nani utau
Yosakoi, yosakoi
(Hidup ini singkat,
gadis, carilah cinta.
Dengan hati yang bergelora
lagu apa yang kau dendangkan?
Yosakoi, yosakoi.)
Jelas di mata Ryouji gadis itu sedang tekun memintal gentian sutera,
memusing-musing mesin mekanikal pemintal sutera diperbuat daripada kayu dan
logam, di atas anjung sebuah rumah. Jika lama dahulu, Jepun bergantung kepada
kemahiran tangan dalam memintal dan menenun sutera, kini mereka menggunakan
mesin mekanikal yang direkabentuk dan ditambahbaik dari mesin asal yang
diimport dari Barat.
“Kiku...” tegur Ryouji perlahan. Pantas dendangan gadis itu terhenti. Dia
turut berhenti mengendali mesin tenun itu, menoleh memandang Ryouji.
“Oh Ryouji, terkejut aku. Awal engkau bangun pagi ini.” Jelas merah mukanya
menyedari nyanyiannya didengari seorang lelaki seusia. Namun senyuman tetap terukir
di bibirnya. Kiku memakai pengikat rambut berwarna putih yang agak lebar
sehingga menutup separuh kepalanya, membendung rambut hitam pekat dan panjang
dari mengganggu kerjanya. Dia berwajah kecil, bujur, putih mulus, matanya kecil
dan nipis namun lengkungannya halus dan cantik, keningnya tidak tebal, mengenakan
jinbei berwarna biru air. Tubuhnya lebih rendah dan lebih kurus dari
Chisato, langsing, sehingga jelas bentuknya di balik yukata. Masih muda,
sekitar umur Ryouji sahaja.
“Lagu apa yang kau dendangkan itu?”
“Oh, itu lagu warisan. Yosakoi.”
“Yosakoi?”
“Lagu yang ibu ajarkan padaku.”
“Dendangkanlah lagi, Kiku, jika ia tidak memberatkanmu.”
“Oh...” Kiku menoleh. “Aku hanya menyanyikan untuk diriku. Tidak mengapa
Ryouji. Aku sudi.” Tidak mahu menghampakan Ryouji, malah berasa bangga masih
ada insan yang sudi mendengar lagu yang kian lapuk ditelan masa itu, dia
kembali mengalunkan bait-bait itu, meski hatinya dirundung perasaan malu tidak
terhingga, dan wajahnya masih merah. Ryouji mendengar penuh khusyuk, terpana
dengan keindahan liriknya, dan mungkin juga, kemerduan suara Kiku. Mungkin
juga, kerana kejelitaan gadis ini.
Ryouji mengenali Kiku seawal perpindahannya ke sini bersama Hisamiko. Sebenarnya,
rumah yang diduduki Ryouji dan Hisamiko itu beserta bendangnya ialah bekas
milik keluarga Kiku yang dijual kepada Kogen, sejak keluarga gadis itu
berpindah ke sini demi meneruskan perniagaan sutera mereka. Kikulah yang banyak
membantu Ryouji dan Hisamiko menyesuaikan diri dengan rumah tersebut beserta
pengurusan bendang mereka.
Namun sejak mereka saling mengenali, inilah kali pertama Ryouji mendengar
Kiku menyanyi. Kali pertama juga, Ryouji maklum akan lagu tradisi itu. Meski
Jepun sudah membaharu, tradisi masih dikekalkan. Kerana dalam tradisi itu
terkandung identiti mereka sebagai sebuah bangsa. Yang baik dikekalkan dan
diteladani, yang buruk dijauhkan dan dihapuskan.
Hidup ini singkat. Ya, meskipun sumpahan itu telah berakhir, masih,
hidup ini tetap singkat padaku. Seratus tahun sudah dikira terlalu lama umur
seseorang di sini yang mampu dicapai. Hidup ini terlalu singkat untuk berduka
lara dan berfikir panjang keterlaluan. Kebahagiaan itu lebih penting. Namun
dengan kuasa yang aku miliki, mampukah aku bahagia? Sedang Daimyo Yoshinobu
masih berwenang melakukan kegiatannya di luar sana. Sedang aku dikurniakan
kuasa oleh hayabusa-no-kami.
Jika bukan aku yang sudi mengangkat pedang, siapa lagi?
Namun tiap kali aku memandang Kiku, aku lupa akan tingkah di luar.
Onar-onar dan kejahatan itu. Di sini, jauh di celah gunung ini, kami agak terlindung,
mungkin, untuk sementara waktu, ketikamana Daimyo Yoshinobu masih belum
bersungguh memburuku. Kami agak terhindar dari para perompak dan penjenayah
kerana di sini pergunungan, dan agak jauh dari laluan pedagang seperti lebuh
Nakasendo di mana mereka selalunya menumpukan aktiviti jenayah mereka. Jika aku
memilih untuk terus melupakan dunia di luar, di sinilah tempat yang sesuai. Amat
sesuai untuk aku melindungi Hisamiko dari menjadi petarung yang digeruni
seperti ramalan Amaguri. Dan memulakan hidup baru, dan melupakan Chisato yang
aku tinggalkan di Kogen itu.
Chisato... maafkan aku. Maafkan aku kerana terpaksa meninggalkanmu. Pada
saat itu aku fikir aku akan pergi awal dari dunia ini. Aku fikir aku akan pergi
pada ulangtahun kelahiran kedua puluhku. Aku bimbang engkau akan berseorangan
di luar ini dengan keluarga Hamada masih memburumu dan adik-adikmu. Dan
sekarang, aku berasa serba salah sekiranya aku kembali bertemumu. Aku tidak
mahu mempermainkan perasaanmu lagi. Engkau sudah pun bersedia melepaskanku. Apa
yang berlalu biarlah berlalu pergi.
Dendangan Kiku masih berkumandang. Jari-jemarinya yang putih halus
mengendali mesin pemintal sutera. Kenangan bersama Chisato tenggelam dalam
lunak merdu suara gadis itu. Harum sisa-sisa bunga sakura di atas
pepohon hangat menusuk deria hidu tatkala angin musim luruh bertiup,
seolah-olah cuba meredakan bisa nestapa yang masih mencucuk sanubari.
Kiku berlainan dari Chisato. Cirinya tersendiri. Indah matanya, luhur tutur
bicaranya, merdu suaranya, berlainan namun sama mengkhayalkan. Ah, Chisato.
Mengapa masih belum mampu aku melupakanmu?
Carilah cinta, gadis. Koi se yo otome ya. Carilah cinta yang baru,
Chisato. Semoga engkau berbahagia di sana bersama adik-adikmu, dan kekasih
barumu.
Ryouji bersandar pada susur pemegang di tangga anjung. Kiku masih
berdendang sambil terus menyambung kerjanya, sehingga Ryouji terlelap. Kiku
berhenti tatkala dia pasti Ryouji sedang nyenyak. Dia bangun perlahan-lahan,
melangkah menuju ke arah Ryouji.
“Sungguh elok.” Kiku menatap wajah Ryouji lama. Dia tersenyum manis. Tidak
pernah semanis itu senyumnya sepanjang dua dekad umurnya.
Namun aku dapat mengesan garis-garis sengsara dari
raut ini. Pipinya cekung. Ada kedutan sedikit di bawah matanya yang aku tidak
jangka muncul pada raut wajah seorang yang berusia sebayaku. Apa yang telah
engkau lalui Ryouji sehingga saat ini? Aku ingin sekali mendengar kisahmu.
Mungkin, aku mampu merawat luka-luka itu? Atau mungkin sekadar menjadi
pendengar setia?
“Kiku-chan!” Dari jauh kedengaran suara seorang lelaki tua. Penjaja
ikan bernama Matsuda tiba, dan melaung nama Kiku sedari dalam hutan buluh.
Kiku turun ke perkarangan menunggunya, dan mengambil bekalan ikan dari
penjaja itu sambil berbual-bual kosong beberapa ketika. Dia membawa ikan-ikan
segar itu ke dapur untuk disiang. Sebaik sahaja dia mula menyiang,
berduyun-duyunlah kucing datang mahu merembat sisa-sisa siangan ikan. Di sini
banyak kucing, sengaja dipelihara keluarga Kiku. Tujuan mereka ialah agar
kucing-kucing ini menangkap tikus-tikus yang seringkali menyerang ulat-ulat
sutera mereka.
Ada enam ekor kucing semuanya. Semua berbulu lebat, mungkin kerana cuaca di
celah pergunungan yang sejuk ini. Tiap mereka punya nama, diberi mengikut warna
bulu masing-masing. Yang oren tanpa belang bernama Kuneko (‘kucing oren’’),
yang hitam bernama Kurogane (‘emas hitam’), yang calico bernama San’iro
(‘tiga warna’), yang belang kelabu bernama Saba (‘ikan mackerel’),
yang belang oren bernama Tora (‘harimau’), yang berbulu hitam pada
belakang dan putih depannya seperti memakai tuxedo bernama Igirisu (‘orang
Inggeris’).
Kiku mengumpulkan sisa perut dan kepala ikan ke dalam satu bekas besar.
Jika mana-mana bekas makan kucing itu licin, dia akan menambah sisa ikan yang
baru dari bekas besar. Maka gemuk-gemuklah belaka kucing-kucing itu kerana saban
hari diberi makan sisa ikan segar.
Jika tiada bekalan ikan, tikus-tikus di situ sudah mencukupi. Kadangkala
Ryouji akan membawa ikan lebihan yang dipancing di bendangnya ke sini.
“Nee-chan.” Kedengaran suara seorang budak lelaki.
“Takeru.” Takeru ialah adik kepada Kiku berusia enam tahun.
“Nee-chan, aku mahu pergi sekarang.”
“Sebentar, Takeru. Ambil ini.”
Kiku menghulurkan kotak bambu berbalutkan kain kepada Takeru. Di dalamnya
berisi makanan.
“Terima kasih nee-chan. Ittekimasu!”
“Itterasshai.”
Ryouji terbangun dari lelap tatkala terdengar bunyi Takeru berlari menuruni
tangga. Dek kerana laju berlari Takeru tidak perasan keberadaan Ryouji di situ
dan dia terus berlalu menuju ke destinasinya, iaitu kelas membaca yang diadakan
Kogen di pekan Gero.
Ryouji menggosok-gosok mata. Dia memandang ke anjung dan mendapati Kiku
tiada. Mesin pemintal sutera telah ditutup dengan kain. Mungkin dia sedang
sibuk di dapur.
Aku agak bosan sekarang. Kerja-kerja mengumpul jerami di bendang sudahpun
selesai. Kerja menampi pun sudah hampir selesai. Selalunya jika aku bosan aku
akan ke sungai memancing. Namun bosan juga jika selalu melakukannya. Oh ya,
Kiku punya kucing. Mungkin mereka sedang sibuk makan sisa ikan siangan Kiku
seperti selalu yang kulihat?
Ryouji ke belakang rumah. Tepat telahannya. Enam ekor kucing sedang sibuk
melahap sisa ikan dari bekas masing-masing.
Ryouji datang ke belakang kucing oren bernama Kuneko dan membelai
belakangnya. Kucing itu tidak terkejut, kerana ia sudah mengenali Ryouji.
“Engkau pasti mencari Kuneko.” Tegur Kiku sambil tersenyum, sedang membasuh
ikan-ikan yang siap disiang.
“Kuneko serupa dengan kucing di kampungku dahulu.”
“Oh begitukah? Engkau tidak pernah memberitahuku pula. Ceritakanlah lagi,
Ryouji.”
“Namanya Mio.”
Kiku ketawa kecil. Mungkin kelakar baginya.
“Mengapa engkau ketawa?”
“Namanya sama seperti nama anak gadis.”
“Aku petik nama itu kerana ia kucing betina. Warnanya oren seperti Kuneko.”
“Apa terjadi pada Mio-chan?”
“Aku temui dia mati tiba-tiba pada satu hari.”
“Ara, maafkan aku!” Sayu tonanya suara Kiku.
“Tidak mengapa Kiku. Itu kisah lama.”
“Jika engkau sudi kisahkan, boleh kutahu apa penyebab kematiannya?”
“Aku tidak pasti. Tiada tanda-tanda cedera pada tubuh. Berkemungkinan dia
termakan sesuatu yang telah diracun.”
“Diracun? Engkau ada mengesyaki seseorang?”
“Tidak ada. Yang anehnya aku temui jasad Mio berhampiran rumahku.
Berkemungkinan dia sempat berjalan ke rumahku sebelum rebah. Ada buih pada
mulutnya.”
“Racun apalah ya. Kejamnya.”
“Aku tidak pasti.”
Sugul wajah Ryouji tatkala menggali kembali kisah sedih itu.
“Engkau datanglah selalu ke sini. Engkau boleh bermain dengan Kuneko
selalu.”
Dan aku boleh memandangmu sehari-hari! Bisik Kiku dalam hati.
“Hmm.” Ryouji masih menggosok-gosok dan mengelus bulu lebat oren Kuneko.
Kuneko tidak menghiraukan, masih sedang asyik melahap sisa ikan.
“Engkau pun tidaklah sesibuk minggu-minggu sebelum ini bukan?” Tebak Kiku.
“Aku perlu melihat-lihat makhluk perosak di bendang.”
“Makhluk perosak? Ne, Ryouji. Padi pun sudah dituai semua. Apa yang
kaurisaukan dengan makhluk perosak?”
“Oh, sekadar mahu memusnahkan sarang tikus. Waktu bendang kering beginilah
mudah meracun mereka.”
“Hmm. Oh ya, di mana Hisamiko?”
“Dia masih tidur sewaktu aku keluar rumah tadi. Mungkin kepenatan semalam
menampi padi.”
“Ajaklah dia ke mari. Aku bosan di sini.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan