Keadaan kembali
sunyi. Mayat-mayat tentera rentung hitam hanya mengeluarkan sisa asap. Hingar
dari air terjun panas memenuhi suasana. Hari kian petang. Asap dari bukit
berasap masih kekal pada ketebalan biasa. Tiada tanda ia akan meletus hari ini.
Angin laut berhembus membawa bau belerang dan hangit dan hanyir darah keluar
dari lembah ini.
Hisamiko mengangkat
tangannya memegang pipi Shiro yang berbulu-bulu itu. Tangannya kian sejuk dan
membiru. Taring dari mulut Shiro gugur tidak semena-mena. Hidung dan rahangnya
mengecut. Bulu-bulu putih di muka dan tubuh turut gugur sedikit demi sedikit.
Telinga yang meruncing mengecut dan mengambil bentuk telinga manusia. Wajah
Shiro berubah beransur-ansur membentuk wajah seorang lelaki yang berusia
sekitar empat puluhan, tubuhnya lengkap beryukata lusuh seorang ronin berwarna kelabu. Air mata mengalir
menuruni pipinya tatkala dia memandang Hisamiko yang sudah nyawa-nyawa ikan.
“Engkau... siapa?”
Soal Hisamiko dalam lemah.
“Genjirou. Arigatou Hisamiko. Kasihmu telah
meleraikan sumpahan pulau ini terhadapku.”
“Sumpahan...apa...?”
“Satu-satu sumpahan
yang tidak terhapus meski Kaisenjyo sudah tiada. Ia hanya terhapus dengan
kasih. Aku tiada kasih sehingga aku bertemumu. Arigatou Hisamiko.”
Maka Shiro ialah
lelaki ini? Kesialan apakah ini? Jadi, aku selama ini dipeluk digomol seorang
lelaki?
Kejijikan
membayangkan kembali selama ini dia dipeluk seorang lelaki asing menjalar
merayap ke segenap tubuh. Namun apa gunanya semua itu lagi. Dia di hujung nyawa
kini. Mahu muntah sekalipun tiada upaya.
Hisamiko hanya
senyum tawar mengenangkan kata-kata Genjirou sebentar tadi. Kasih? Dalam hati
dia menyoal dirinya apakah dia benar-benar kasihkan Shiro? Lagi pula Shiro kini
ialah seorang lelaki asing. Juga dia seorang manusia lelaki. Mungkin dia
mengambil kesempatan ke atas diriku dalam hari-hari aku dipeluknya itu. Kasih?
Hanya jijik yang kurasa. Jijik memikirkan yang dia mungkin mengambil kesempatan
ke atasku. Aku benci manusia. Seperti aku katakan dahulu, jika aku berupaya
akan aku bunuh semua manusia sehingga yang tinggal hanya aku dan Shiro.
Apa gunanya lagi
semua ini. Shiro telah tiada. Shiro hanyalah sebuah sumpahan, sebuah fantasi,
angan-angan dan mimpi yang panjang. Lelaki ini adalah realitinya. Dan aku pula
akan mati tidak lama lagi.
Dia mengerut dahi
menahan perit di kepala dan kakinya. Seluruh dalamannya bagai dicucuk pedang.
Dia dapat merasakan hayatnya bakal berakhir sedikit masa lagi.
Dia mengenang
kembali hidupnya. Apakah masih ada suka dalam ceritera panjang yang melankoli
ini? Dia menggeledah kotak memori, cuba mencari sisa-sisa gembira jika boleh
dia sandarkan makna pada hidup penuh ranjau dan onak duri ini. Wajah onii-san yang telah lama pergi cukup
memedihkan. Onii-san aku rindukan
engkau. Aku akan bertemumu onii-san
sebentar lagi. Tsuneki. Aku rindukan engkau. Pemergianmu terlalu pedih sehingga
saat ini aku masih merasakannya.
Hisamine. Hisamine.
Hisamine. Apakah ini yang kaurasakan saat akhir hayatmu? Apakah engkau masih
ada saat gembira yang boleh kaujadikan makna? Apakah aku yang terlibat dalam
saat gembiramu itu? Atau ada insan lain yang lebih bertakhta di hatimu?
Hisamiko memandang
sekeliling panorama lembah. Dia telah memandangnya sebelum lelap keletihan hari
ini. Dia mengulang pandang, dan tatkala bayu laut berhembus menghantar kelopak
sakura dan bunga pokok buah aneh merah-kuning melintas wajahnya, harumnya
menusuk rongga hidung dan nyamannya angin meredakan keperitan jiwa dan jasad.
Menikmati keindahan ini saat akhir hayat dirasakan amat berlainan sekali. Ia lebih
dihargai, lebih didalami setiap butir-butir, setiap perinci warna dan bau dan
rasa dan suhunya. Apakah ada syurga yang lebih indah dari tempat ini?
Aku gembira. Aku
gembira kerana bertemu tempat ini. Aku gembira bertemumu Hisamine, aku gembira
bertemumu Shiro. Meskipun engkau Shiro telah berubah kepada insan lain. Aku
gembira kerana meskipun engkau telah tiada, kasihku terbukti. Aku mampu
membahagiakan insan lain. Aku mampu meleraikan sumpahan itu. Aku telah
melangsaikan hutang kasihku. Sesungguhnya hidupku tidak sia-sia.
“Yume mitainda (seperti mimpi).” Hisamiko
mengulang-ulang patah itu sambil mata tidak lekang dari menatap panorama
lembah. Dia menamatkan imbasannya pada wajah Genjirou.
“Arigatou, Genjirou kerana menemaniku
hingga saat ini. Sayounara.” Hisamiko
memejamkan mata dan menghembus nafas terakhirnya. Butir-butir air mata gugur
dari wajah itu meresap ke dalam bumi. Senyum terukir di bibirnya. Derita yang
ditanggung sepanjang umurnya lebur oleh bahagia yang dilakar di sini. Putik
sakura berguguran menutupi bibir dan matanya. Genjirou tidak dapat menahan
sebak, meraung sambil memangku mayat Hisamiko.
Genjirou, seorang
lelaki yang merupakan pembunuh puluhan tahun lampau, yang membunuh kesemua
rakannya kerana tamakkan emas di pulau itu. Kerana cinta kepada seorang wanita,
dia berubah kembali menjadi dirinya dan sumpahan pulau itu ke atasnya kini
berakhir.
**
Tentera Maharaja yang
masih berbaki tiba di lembah rahsia, namun mayat Hisamiko sudah tiada. Genjirou
sudah membawanya pergi.
Namun tentera
Maharaja sudah terlambat. Gempa tidak semena-mena mengucarkacirkan
tentera-tentera itu. Ia disusuli letusan gunung berapi memuntahkan lahar dengan
ganasnya. Seluruh pulau itu lenyap sekelip mata.
Genjirou yang
sedang bersembunyi, sebaik menyedari semua tentera yang berkawal di pesisir
sedang bergegas ke lembah rahsia itu, telah mengambil salah sebuah bot dan
melarikan diri bersama mayat Hisamiko. Nyawanya masih panjang. Di belakangnya
hujan abu dan asap semakin menyelubung sekitar.
**
Yoshihisa tergamam
setelah mendapat berita kemusnahan pulau Yumejima bersama pekerja-pekerja
syarikat dan para tentera Maharaja yang dihantar di bawahnya dan ditinggalkan
di pulau itu.
Dia menaiki kapal
udara yang dibeli dari pedagang Barat untuk ke Yumejima bersama beberapa orang
pekerjanya. Di udara, dia ternampak seseorang sedang berpaut pada sebatang
kayu. Yoshihisa menyedari orang itu Genjirou lantas melaungkan namanya.
Genjirou mengalami lecuran yang teruk di kakinya, dan diselamatkan. Mayat
Hisamiko dituntut Yoshihisa dan dikebumikan di sebuah perkuburan yang
dirahsiakan di Kyushu.
Genjirou terhutang
budi dengan Yoshihisa maka dia tidak merancang untuk membalas dendam. Genjirou
tidak pernah memberitahu bahawa dialah anjing putih itu. Genjirou bercadang
mahu menghabiskan sisa-sisa hidupnya di sebuah kampung di pedalaman Jooryoku.
Yoshihisa menyedekahkan tanah yang dimilikinya di Jooryoku untuk Genjirou.
Genjirou akhirnya mati akibat jangkitan kuman pada kesan lecuran di kakinya
selepas setahun setengah menderita.
**
Seorang lelaki tua,
berpakaian seperti aristokrat Prussia, melempar renungan sejauh-jauhnya ke luar
jendela. Kerusi kayu eboni besar dan berbaldu menghampar punggung. Curut di
tangan melukis asap putih berkepul-kepul memenuhi segenap bilik kayu berukiran
ala rumah bangsawan Barat yang agam ini. Muncung curut disedut, mata terpejam
kenikmatan, lantas dihembus asap sisa ke luar jendela. Tatkala asap menebar
jauh ke udara hilang ditelan angin yang bertandang, panorama di hadapan kembali
jelas. Kala itu juga, memori dua dekad lepas kian jelas dan kembali menggoncang
raga.
Memori itu datang
dan pergi. Namun belakangan ini, ia kembali mengganggu benak kerap pula. Kala
bisnesnya sudah mendatar, dan kian stabil, dan dia kini menyerahkan kian banyak
tugas-tugas dalaman syarikat kepada pegawai bawahan, dia kian lapang namun
masih kekal memiliki pegangan. Hidupnya kenyang. Hidupnya stabil. Lebih banyak
masa senggang, lebih ruang untuk bernafas. Juga lebih ruang untuk benak memutar
kembali kisah-kisah lalu yang membelenggu, kian jelas dan kian merengsakan.
Dan kemudian, apa
lagi yang ingin kaugapai, Yoshihisa? Engkau telah memiliki segala-galanya,
getus dirinya.
Segala-galanya?
Tidak. Aku masih terbelenggu oleh masa silam. Aku cemburu. Aku melihat wajah
gadis itu yang dibawa pulang mayatnya. Mengapa dia senyum? Seolah-olah dia
menyindirku.
Engkau
menyedihkan, orang tua. Begitulah seolahnya wajah itu
bersuara.
Yoshihisa memandang
fotograf hitam putih keluarganya, iaitu isteri dan anaknya yang pernah
ditinggalkan di Kyoto dahulu, terpampang di atas meja eboni. Dalam foto itu
mereka lengkap berpakaian tradisional dengan dia duduk terkangkang di atas
kerusi memakai kimono ber-haori dan seluar hakama dan menongkat
kedua-dua tangan dengan sebilah pedang samurai bersarung, sedang isteri dan
anaknya berdiri di kiri dan kanan.
Hatinya sudah
kering. Dia sudah lama melepaskan mereka berdua dari kepala. Baginya tiada
cinta yang mengisi perkahwinan itu. Dia dinikahkan oleh kedua orang tuanya dan
menerima gadis itu. Namun dia mulai merasakan gadis itu beban. Lebih malang,
dia mengatakan gadis itulah punca kemurungannya tatkala dia muflis, benar-benar
ke wajah gadis itu, sehingga berderai air matanya. Dia menceraikan gadis itu
dan anak mereka dan lari ke Hidagawa, sebelum dikejar sehingga ke Kyushu oleh
para pemiutang.
Namun memori dengan
anak-anak Okuhida itu sungguh berbekas. Aku tidak pernah melihat keikhlasan.
Terutama gadis itu yang mula mendekatiku di atas kapal. Wajah mereka sungguh
murni. Mereka insan teraniaya. Mereka hanya mahu meneruskan hidup, dan membawa
bersama mereka kehidupan yang menjadi taruhan di tangan tentera baginda, ke
sebuah pulau terpencil.
Benci yang lahir
dalam sanubari gadis itu bukanlah mutlak. Bukan intrinsik, bukan terbit sejak
lahir. Dia terlalu murni untuk dituduh begitu. Ia benci yang lahir dari
tangan-tangan manusia sekelilingnya. Termasuk aku.
Usianya terlalu
lanjut kini. Dengan usia hampir mencecah seabad ini, di mana ia usia purata
untuk bangsa Yamato, mungkin sebuah ensiklopedia panjang lewah wajar dikarang
bagi merakam segala apa yang pernah dilalui. Agar generasi kemudian yang
membaca dapat mengambil iktibar.
Apakah aku memang
selalu begini? Secara mutlak atau intrinsiknya sejak lahir begini? Begini
mementingkan diri?
Dia telusuri
kembali kisahnya dari mula. Sepanjang hidupnya dia bersikap oportunis,
mengambil kesempatan dalam setiap peristiwa, mengutamakan survival sendiri atas
orang lain. Dari mula, dia melarikan diri dari Yumejima, kemudian melarikan
diri dari isteri dan keluarganya di Kyoto, kemudian melarikan diri dari
pemiutang ketika perniagaannya lingkup dan melarikan diri dari Hisamiko dan
abangnya demi mengejar wang dan harta.
Dia akhirnya hidup
mewah, tetapi berseorangan. Matanya kabur, pedih. Wajah Hisamiko yang tersenyum
kaku berulang bermain-main di mata.
Masih dibuai rasa
bersalah kepada Hisamiko dan abangnya, dia mencapai sebilah pedang samurai,
lalu merobek perutnya.
***TAMAT***
Tiada ulasan:
Catat Ulasan