“Aku dua puluh lima.” Hisamine memberitahu, nadanya lebih berani berbanding di awal pertemuan mereka. Matanya ada sinar kemesraan. Ada watak sebenar yang cuba ditonjolkan malu-malu kerana masih di awal pertemuan.
Namun inilah
wataknya sejak dahulu, sejak sebelum dia diangkut dan dipaksa menjadi pelayan
nafsu buas para pelayar di atas kapal itu selepas dijual oleh satu sindiket
pemerdagangan gadis. Watak itu tenggelam dalam jerih perih menanggung noda dan
lendir hitam dosa yang menghiris rohani cebis demi cebis dan menumbuhkan gelora
dendam. Kadangkala ia membuatkan engkau mahu membunuh dirimu, kadangkala ia
membuatkan engkau mahu membunuh semua manusia di sekelilingmu, ia rasa hitam
yang berkincahan namun kesannya sama deritanya sama. Begitulah yang dirasakan sepanjang
berada di dalam kapal itu. Lebih teruk, ia rasa yang terbit lama dahulu sebelum
berkapalan, ketika dia dipaksa melacur di Joseon lagi.
Dan tatkala kapal
itu dipukul badai dan terdampar di pulau ini, dia berjaya melepaskan diri.
Pertama kali sejak diculik dahulu di sebuah pasar di utara Jepun berhampiran
Aomori, dia kembali merasa bebas. Bahkan bertemu dengan tempat yang sungguh
indah ini.
Lain benar kulihat
perwatakan Hisamiko, getus Hisamine. Dia sungguh lemah-lembut, sopan bicara dan
comel orangnya, dengan pipi lewah dan gebu putih, dengan bibir merah jambu
seulas, wajah bujur, mata ruyup ke sisi dua kelopak dan sepet sedikit, hidung
kecil dan dahi kecil. Namun di hutan tadi, dia bertarung seperti seorang
petarung handalan, wajahnya keras membeku dingin tanpa darah dan kepantasannya
luar biasa, lagaknya seperti tentera pembunuh upahan Maharaja yang diperkatakan
ramai itu, yang berjaya menewaskan Shirasaka Ayame sang penderhaka.
Bahkan Kazumasa
ketakutan. Aku tidak pernah melihat lelaki yang begitu bengis dan melayan kami
para gundik kapal seperti binatang, begitu ketakutan. Sungguh memalukan
pastinya. Sudahlah ditewaskan begitu oleh seorang gadis. Pastinya lebih
memalukan jika rakan-rakan sekapal melihatnya begitu.
Hisamine tersenyum
sendirian mengenangkan lelaki yang mengejarnya itu yang bernama Kazumasa.
Rasakan engkau, Kazumasa! Aku bilang perit yang kaurasakan kerana jari telunjuk
yang dipotong Hisamiko itu hanyalah permulaan. Aku akan membalas dendam untuk
Kanako, untuk Himawari, untuk Yuri... .
Air mata Hisamine
mengalir tanpa disedari. Tatkala dia menyeka, ada sisa sendu yang dikesan
Hisamiko.
“Engkau
menangiskah, Mine-chan? Maa, ii kara.
Engkau menangislah di sini. Tak perlu malu. Shiro jauh di sana, ne?” Tangan kecil dan lembut Hisamiko
menepuk bahu rakan barunya itu.
“Malunya. Engkau
patut memanggilku kakak, namun engkau pula yang memujukku.”
“Usah fikirkan hal
umur, di sini kita sebaya. Aku akan memanggilmu Mine-chan saja.”
Hisamine tambah
tersentuh mendengarnya, baru hari ini sahaja dia bertemu Hisamiko, dia yakin
inilah sahabat sejatinya. Dia terhinggut-hinggut, diikuti erangan kuat, lama,
kemudian terhinggut-hinggut kembali dan berakhir dengan diam yang lama sehingga
dia tertidur keletihan di dalam onsen
itu. Hisamiko menarik Hisamine keluar dari onsen
dan membalut tubuhnya dengan lapisan dalam yukata yang berwarna putih. Dia
meminta Shiro membawa Hisamine ke bawah pokok yang rimbun dan rendang di
pinggir onsen. Hisamine dibaringkan
di atas daun-daun kering dan daun pisang yang dilapik menghampar di bawah
pokok.
Shiro hanya
menuruti arahan Hisamiko. Aneh, fikir Hisamiko. Setiap kali aku menggelarnya Shiro, dia menerimanya dan memandangku,
seolah-olah nama itu sudah lama diterimanya.
Sekarang sudah
musim luruh, 1878. Sudah setahun berlalu selepas pemergian Ryouji. Sudah
setahun juga dia terperangkap di pulau ini. Dalam tempoh itu, Hisamiko tidak
pernah membina rumah di sini. Jika hujan dan salji gugur, dia hanya berteduh di
bawah pokok ini. Suhu di sini tidak terlalu panas dan terlalu sejuk, meski di
musim sejuk, kerana haba dari onsen dan sungai air panas menyeimbang
dingin cuaca, juga haba dari tindakan seismik di bawah permukaan tanah.
Kadangkala ada satu dua hari di mana cuaca menjadi terlalu sejuk membeku, dan
Hisamiko menggigil. Shiro akan datang dan memeluknya memberi kehangatan seperti
diselimuti futon yang tebal, sehingga dia terlena.
“Aku fikir aku
perlukan rumah untuk Hisamine, Shiro.” Beritahu Hisamiko kepada Shiro. Dia tahu
Shiro tidak akan menyahutnya. Namun Shiro seperti memahaminya, seperti selalu.
Hisamiko menyambung, “Tak lama lagi musim sejuk. Aku fikir lebih selesa berdiam
di dalam rumah dengannya. Kami manusia, tak sepertimu.”
Shiro naik menerusi
terowong menuju ke hutan gelap. Lama. Hisamiko berbaring di sebelah Hisamine.
Pada fikirnya, mungkin Shiro mahu memungut buah hutan seperti selalunya.
Seperti kelapa. Kelapa tidak tumbuh di lembah ini. Hanya buah-buah manis dan
masam yang aneh dan tidak pernah ditemukan di Jepun. Buah-buah ini lembut dan
kaya dengan air, seperti peach atau momo. Pabila digigit, isinya lembut dan
berair manis bercampur masam. Pisang juga tidak tumbuh di sini, namun masih
tumbuh di luar lembah.
Shiro kembali
dengan kayu-kayu papan, ditarik pada mulut menggunakan pukat entah dari mana.
Hisamiko mengamati. Ia seperti kayu dari kapal. Shiro kembali mengulang
mengambil kayu-kayu sehingga cukup banyak.
“Guri ro
rugurimago...” Makhluk itu menggerutu demikian, seperti suara dalam besar
dan garau seekor raksasa yang tidak punya gigi cukup untuk memperhalusi
sebutan. Atau bentuk dan susunan gigi dan lidahnya tidak dicipta untuk tujuan
tersebut.
Hisamiko membulat
mata memandang Shiro, tidak memahami butir bicaranya. Ia seperti
berkata-kata sesuatu!
“Guri...”
“Gugi...”
Apa?
Shiro mengambil ranting
dan menulis di atas tanah dengan tangannya memegang ranting itu kekok, kerana
tangannya tidak dicipta untuk tujuan menulis. Hisamiko bertambah terkejut.
Makhluk ini tahu menulis!
Tulisannya berbunyi
begini: Uchi wo tsukurimasho (mari bina sebuah rumah).
Hisamiko berbisik
pada diri, makhluk ini faham pertuturanku, dan mampu menulis! Cuma masalahnya
satu, rahang dan lidahnya tidak dicipta untuk menuturkan bahasa manusia dengan
sempurna. Apakah binatang ini sebenarnya?
Hisamiko memandang
Shiro penuh rasa aneh bercampur teruja. Dia memeluk Shiro tiba-tiba.
Shiro hanya
membiarkan. Tangannya yang besar dan berbulu itu memegang kepala Hisamiko.
Matanya kuyu sebentar.
“Nani shite no (apa kalian sedang lakukan)?”
Kedengaran suara Hisamine. Dia sedang duduk di bawah pokok rendang, bersarungkan
yukatanya yang sudah bersih dicuci. Kakinya yang cedera masih berbalut.
“Oh, Mine-chan.
Kami mahu membina rumah. Shiro akan membantu kita.”
“Sou? Boku
mo tetsudatte ageru? (boleh aku tawar turut sama bantu kalian?)”
“Mochiron yo (sudah pasti)! Namun, bagaimana
kakimu?”
Hisamine berjengket-jengket
berjalan menuju ke arah mereka.
“Engkau rehatlah
dahulu. Tunggu kakimu sembuh.”
“Aku boleh
membantumu sambil duduk. Bukankah kayu-kayu itu perlu dipotong dan dicantumkan
dahulu?”
Hisamine
menunjukkan bakat terpendamnya memotong kayu mengikut ukuran yang sesuai dan
membuat takik bagi mencantum-cantumkan agar membentuk tulang kerangka untuk
dinding. Hisamiko membantu mencucuk tiang seri berempat bersama Shiro. Kayu-kayu
yang dicantum diikat menggunakan tali pokok dan dijadikan dinding. Shiro
membawa batang-batang bambu yang dipungut dari satu rimbun buluh di luar hutan
gelap. Batang-batang bambu menampung kekurangan batang kayu. Shiro turut
membawa pelepah-pelepah kelapa untuk dijadikan bumbung.
Maka siaplah sebuah
rumah ringkas untuk Hisamiko dan Hisamine, di tepi onsen. Meski nampak
hodoh dan usang, ia cukup untuk didiami beberapa hari sebelum ditambahbaik
kelak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan