BAB 20
“Shinji, bolehkah
engkau boleh menciptakan penembak edamame
yang lebih pantas?” Ryouji bertanya tiba-tiba pada suatu hari.
“Aku sedang cuba.
Aku masih memperbaharui kaedahku. Mujur aku menggunakan besi sama untuk bilah katana untuk menghasilkan springnya maka
aku tidak perlu membeli bahan-bahan lain selain yang ada di dalam bengkel.”
“Spring?”
“Ya. Alat utama
dalam penembak itu. Ia menyimpan tenaga yang kau bekalkan ketika memulas
tombol, dan melepaskan kesemuanya sekaligus pada peluru edamame selepas engkau menarik picu.”
“Menarik.” Ryouji
mengakuinya. Ilmu Shinji amat mempesonakan. Dia teringin mempelajarinya lebih
dalam, namun dia fikir lebih baik dia mengharapkan Shinji sahaja. Kerana
fikirnya dia lebih betah dalam hal-hal lain.
“Shinji, hasilkan
satu untuk setiap seorang dari kita. Aku mahu berlatih. Aku mahu mereka
beramai-ramai menembakku.”
“Nani??! Kau sudah gilakah?”
“Ya.”
Engkau memang
gilapun, Ryouji. Sampai sekarang aku masih tidak tahu bagaimana engkau menarik hayabusa. Dan cara engkau bertarungpun
aneh. Separa kami. Aku tidak pernah
melihat kepantasan sebegitu, hatta Takasaki sekalipun.
“Aku terima
permintaanmu sebagai cabaran!” Shinji bersetuju. Ya, aku akan menambahbaik
senjataku, agar penembak itu lebih pantas menembak dari gerakan hayabusa.
Sejak itu dia banyak
menghabiskan masa di perpustakaan dan bengkel relau. Takasaki bimbang akannya
kerana dia kerap melangkau waktu makan. Sampaikan Mariko sendiri datang ke
bengkel dan membawa makanannya.
“Ryouji, apakah
engkau telah meracuni fikiran Shinji?” tanya Takasaki separa berseloroh.
“Aku cuma
memberikannya galakan. Secara tidak langsung, aku juga dapat berlatih dengan
peralatan yang lebih canggih.”
Tsuneki gemar betul
menggunakan penembak kotak itu. Dia amat gembira sekiranya tembakannya mengena
Ryouji. Selalunya tembakannya akan mengena Ryouji lima puluh peratus, bakinya
menyasar ke lain. Dan semakin hari, peratusan mengena semakin berkurang. Ryouji
semakin arif. Dia belajar dan menambahbaik. Namun selain Ryouji dan Hisamiko, tiada sesiapa yang akan dapat mengelak dari tembakan Tsuneki.
Tembakan Tsuneki
amat jitu. Bahkan, Takasaki menyedari perkara tersebut dalam satu sesi latihan dan amat kagum dengannya. Dia penembak paling tepat
pernah Takasaki lihat. Justeru, dia melatih Tsuneki memanah.
Ryouji fikir dia
harus lekas. Meningkatkan kemahirannya ke tahap tertinggi, dan melatih
Hisamiko. Dia tidak boleh hanya menunggu Takasaki. Dia tidak lagi punya banyak
masa.
Masih segar kata-kata
Kotobuki, sami di kuil beberapa bulan lalu selepas dia diserang Sonzaemon dekat
Furukawa.
“Ryouji, aku ingin perkatakan
sesuatu kepadamu, sesuatu yang belum pernah aku beritahu berkenaan perjanjian
moyangmu Zenzaburo dengan hayabusa-no-kami.
Harapku engkau
bertenang mendengarnya. Pernahkah engkau mendengar sumpah hayabusa?
“Tidak pernah,
Kotobuki-san.”
“Bahawa kurniaan
kepantasan hayabusa kepada puakmu
adalah di atas suatu pembayaran. Setiap seratus tahun, salah seorang dari
puakmu akan mati sebelum umurnya mencecah dua puluh tahun.”
“Jadi?” Ryouji
tidak sabar mendengar siapakah yang dimaksudkan Kotobuki.
“Engkaulah orang
itu, yang akan mati sebelum umurnya menginjak dua puluh tahun.” Beritahu sami
itu selamba. Adakah sami ini bergurau?
“Apakah ada sebarang tanda
yang engkau kesani?”
“Tunjukkan semula
lenganmu.”
Sami itu menekan
nadi Ryouji sekali lagi dan menyuruhnya bertenang. Kemudian dia melurut lengan
Ryouji ke pangkal pergelangan tangannya, dan menunjukkan tanda hitam pada
pergelangan tangan yang timbul dari tekanan tersebut
“Tanda hitam
ini akan semakin jelas tanpa ditekan semakin
menjelang tahun kedua puluhmu.”
“Kemudian engkau
tidak lagi boleh menggunakan tanganmu yang ini, beransur-ansur, sehingga hari
kematianmu.”
“Aku tidak boleh
meramal tepat bila engkau mati. Namun jika engkau bernasib baik dan melepasi
tahun itu, engkau akan mencapai usia tuamu seperti manusia biasa.”
Ryouji tenang
mendengarnya. Dia tidaklah terlalu mempercayai sami meskipun kata-kata mereka
kadangkala berguna. Dia juga tidak takut mati. Cuma yang paling dia takuti,
Hisamiko akan berseorangan. Dia risau, amat. Bagaimana Hisamiko akan hidup
berseorangan tanpaku? Bagaimana dia akan melindungi dirinya? Umurku kini empat
belas. Jika kata-kata sami itu benar, bererti jangka hayatku cuma berbaki lagi
enam tahun. Dan pada tahun kedua puluhku, Hisamiko akan berumur enam belas
tahun dan sudah menjadi seorang anak gadis.
Aku harus lekas
dalam segala-galanya.
“Sugoi, zenbuu meichuushita!” teriak
Tsuneki menerjah Ryouji, mengembalikan dirinya ke alam nyata. Semua
kacang-kacangnya mengena Ryouji.
“Mou ichido, Tsuneki!” Ryouji lebih
bersemangat kali ini. Dia tiada masa untuk berlengah!
**
Awal musim bunga,
1870.
Cuaca cerah pagi
itu, suhu suam dan nyaman sekali. Bau sakura mulai harum. Pepohon shirakaba, momiji dan sasa di taman
bonsai masih lagi gondol, hanya kelihatan daun-daun muda baru berputik. Musim
bunga 1870 membuka tirai.
Hari ini semua
penghuni di rumah itu berkumpul di keliling gelanggang. Ada aktiviti menarik
yang akan dilakukan mereka semua.
Shinji telah
menghabiskan dua bulan musim sejuknya bertungkus lumus di dalam bengkel untuk
menghasilkan penembak kacang edamame,
dan juga alatan lain seperti katana
khas untuk kaminari-no-kaze. Setiap
seorang dari mereka, termasuk Takasaki dan Mariko, mendapat satu penembak.
Mereka akan menembak Ryouji beramai-ramai hari ini, di gelanggang itu.
“Aku menggunakan
spring paling kuat untuk penembak kali ini, Ryouji. Engkau perlu berusaha keras
untuk mengelaknya.”
“Serahkan kepadaku,
Shinji.” Ryouji menyeringai sahaja.
Ryouji membuka
pencaknya seperti yang dipelajari.
Kaminari-no-kaze terbahagi
kepada sepuluh jurus, semakin tinggi jurus tersebut semakin meningkat kepantasannya.
Jurus pertama ialah jurus menyerang berseorangan yang paling asas menggunakan apa sahaja jenis pedang. Jurus kedua ialah jurus mengelak dengan regu dan merupakan jurus pengelakan paling berkesan untuk lari dari pertarungan, namun menghabiskan banyak tenaga. Jurus kedua ialah jurus asal seni ini. Jurus-jurus lain dicipta berdasarkan jurus kedua.
Jurus ketiga dan keempat ialah jurus menyerang berseorangan
dengan kepantasan lebih, menggunakan katana
khas yang lebih kuat dan ringan beserta berat badan yang lebih ringan. Jurus
kelima dan keenam ialah jurus mengelak berseorangan. Ryouji akan menggunakan
jurus kelima dan keenam pada hari ini, setelah mempelajarinya dari Takasaki
sejak mula menetap di situ. Jurus keenam membolehkan dia mengelak peluru. Jika
dia benar-benar mahir menggunakan jurus keenam, dia mampu mengelak peluru tanegashima dan fukiya. Untuk mahir jurus keenam, dia harus bermula dengan jurus
kelima terlebih dahulu.
“Hajimemasu (Mula)!”
Tsuneki menembak
dahulu. Ryouji pantas menangkap edamame
itu kemudian mengunyahnya dengan wajah angkuh, sambil tersengih kepada Tsuneki.
Tsuneki menembak lagi, masih belum mengena. Kemudian Chisato, Chinami, dan
Chiho menembak serentak dari sebuah arah. Yabai! (Bahaya!) Ryouji hampir terbang, agak tinggi juga dia melompat dari dataran. Masih,
semuanya tidak mengenai sasarannya. Subarashii!
Takasaki takjub.
Aku mahu mereka
melihat Hisamiko pula, getus Mariko. “Hisamiko, pamerkan kebolehanmu juga.”
Hisamiko hanya mengangguk. Kecederaannya sudah pulih sepenuhnya sejak insiden
di hutan pinggir Furukawa.
Ryouji tidak pernah
melatih atau melihat Hisamiko bertarung meskipun dia amat ingin melihatnya
selepas laporan Mariko pada hari pertama mereka di situ. Dia hampir terlupa akan
Hisamiko. Dia sangat ingin melatih Hisamiko sendiri namun dikekang oleh
peraturan yang menghalang pertarungan rentas jantina. Hanya dia senyap-senyap
melatih Chisato di hutan buluh dalam beberapa malam bagi memulihkan
keyakinannya, dan juga terdorong oleh cinta terhadapnya yang semakin mekar.
Sambil menyelam, minumlah air!
Ryouji mahu mencari
peluang melatih Hisamiko, namun bagaimana? Bertarung di hutan buluh seperti
Chisato di tengah malam amatlah tidak kena gayanya. Disebabkan itu, dia tidak
tahu bagaimana untuk membawa Hisamiko bertarung dengannya di pinggir Furukawa,
kerana dia tidak arif sejauh mana kebolehan Hisamiko bertarung, dan tidak betah
bertarung bersama regu wanita.
Aku akan bertegas
dengan Takasaki, selepas ini! Aku akan meminta kebenaran bertarung bersama
penghuni wanita, sebelum aku terlambat!
Hisamiko masuk ke
gelanggang dengan yukata bercorak
bunga sakura, yukata yang dijahit
oleh Chisato khas buatnya dan memakai seluar umanori
berwarna merah jambu, beserta tabi
putih dengan but hitam. Rambutnya hitam panjang disanggul kemas ke belakang,
dengan sedikit melepasi pipinya. Hisamiko memiliki sepasang mata yang cantik,
ruyup ke sisi seperti Chisato dan ibunya Ritsuko dan sedikit sepet. Kulitnya
cerah kekuningan. Wajahnya masih bujur. Dia berumur sebelas tahun ketika itu.
Dia pasti akan membesar menjadi seorang gadis yang cantik suatu hari nanti.
Hisamiko membuka
pencak. Tsuneki adalah yang pertama menembak. Dia menyasarkan edamame itu ke kepala Hisamiko. Tidak
mengena. Kemudian, Funazuki menyusul dengan tembakan menghala ke depan dan
belakang Hisamiko. Hisamiko melompat seperti sudah tahu akan ada edamame meluncur dari belakangnya.
Kemudian, beradik Ogasawara pula menembaknya dari kiri, kanan dan depan. Juga
tidak mengena.
Mariko melopong
sahaja, takjub dengan rentak Hisamiko. Dia amat terhibur dengan apa yang
dilihatnya, seperti putik bunga sakura yang menari-nari ditiup angin.
Mengkhayalkan!
Gerakan Hisamiko
ialah gerakan kaminari-no-kaze yang
dipelajari dengan pengamatan. Dia seringkali melihat Ryouji bertarung dengan
Kobato. Disebabkan dia belum mahir menggunakan senjata, maka gerakannya hanya
terhad kepada gerakan mengelak, iaitu jurus kelima dan keenam. Amat mengagumkan
pada umur begitu dia sudah menguasainya dan kepantasannya setanding Ryouji.
Tsuneki pun mulalah
dirasuk pemikiran nakalnya.
“Shinji, aku akan
membaling onigiri ini masuk ke dalam
mulut Mariko-san yang tenganga itu. Jika masuk, engkau akan menunjukkan padaku
di mana letaknya rak ‘rahsia’ di dalam perpustakaan itu.” Tsuneki mengajak
Shinji bertaruh dengannya. Dari mana pula dia curi onigiri itu?
Rak ‘rahsia’ ialah
rak di mana letaknya ‘karya’ dewasa Takasaki. Ia tidak dapat dikesan dengan
mudah kerana ia dilipat ke dalam dinding. Hanya Takasaki, Shinji dan Ryouji
sahaja yang tahu lokasi rak tersebut.
Tsuneki bersedia.
Dia membilang, satu, dua, tiga! Onigiri
itu pantas melayang dan pap! Ia
mendarat, namun bukan di mulut Mariko.
Ia mendarat di
bawah kaki Hisamiko. Hisamiko menyedari onigiri
itu menghala ke Mariko dan dia pantas menghentam kakinya ke atas onigiri itu. Dia tahu ia angkara
Tsuneki.
Hisamiko masih
berdiri, dan memandang Tsuneki tajam. Kemudian Tsuneki menembak kakinya. Dia
mengelak dan hampir serentak menyepak sisa onigiri
itu tepat mengenai pipi Tsuneki. Semua yang berada di situ termasuk Shinji
ketawa. Padan muka engkau Tsuneki, nakal sangat! Takasaki juga ketawa. Ryouji
terkejut, pertama kali dia melihat Takasaki ketawa begitu. Wajah Takasaki
padanya amat serius sepanjang masa.
“Jangan haraplah,
Tsuneki. Tunggu umur matangmu sampai, baru aku dedahkan di mana lokasi rak
rahsia.” Shinji membisik halus ke telinga Tsuneki. Tsuneki memuncungkan
mulutnya.
Melihatkan
kedua-dua beradik Okuhida itu lincah di gelanggang, Takasaki menjadi teruja
untuk mencuba kemahirannya juga. Dia masuk ke gelanggang. Semua di situ
bersedia dengan penembak masing-masing.
“Tap! Tap! Tap!.”
Semua mereka menembak hampir serentak. Dari sepuluh tembakan, Takasaki tidak
dapat mengelak dua tembakan, satu dari Tsuneki dan satu lagi Shinji.
Funazuki juga mahu
mencuba kemahirannya. Azusa masuk dahulu. Yang mula-mula menembaknya Ryouji.
Tidak mengena. Kemudian Tsuneki. Mengena. Kemudian Ogasawara bersaudara,
serentak. Tidak mengena.
Keseluruhannya,
tembakan Tsuneki adalah yang paling banyak mengena. Ryouji dan Hisamiko pula
satu-satunya yang tiada sebarang edamame
pun mengenai mereka.
“Aku tidak pernah
rasa teruja sebegini, sepanjang hidup di sini. Tidak pernah aku dapati rumah
ini sebegini meriah. Bahkan, aku tidak pernah terfikirkan idea sebegini mudah
mampu memecah suasana, mencairkan hubungan yang dingin. Sungguh engkau Ryouji,
budak bertuah!
Terima kasih
Ryouji, terima kasih Hisamiko, kerana hadir dalam hidup kami. Hontou ni, arigatou!” Takasaki membisik di dalam hati.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan