BAB 47
Penghujung musim
luruh, 1866.
Pada ketika ini,
Chisato baru beberapa bulan menghuni rumah itu. Dia mahu mencari tempat
bersendirian, dan melayani perasaannya, jauh dari adik-beradiknya. Dalam
mencari, dia mendengar suara seorang remaja lelaki, suara itu cukup
dikenalinya. Namun intonasinya berlainan sama sekali seperti yang biasa
didengarinya.
“Bangsat engkau
Takasaki. Bangsat, bangsat, bangsat...!” Kobato memukul-mukul pokok buluh itu
dengan kayu kendo.
“Hanya kerana satu
peristiwa itu, engkau terus menghukumku. Aku cuma mahu belajar jurus ketujuh
dan kelapan sahaja. Engkau terus mendiamkan diri. Bangsat orang tua itu. Orang
tua mandul!” Dia mencarut-carut dan memaki Takasaki.
Selepas penat
memaki, dia duduk dan ketawa berseorangan. Tempat itu ialah tempat di mana dia akan
bertarung dengan Takasaki dan membunuhnya beberapa tahun kemudian.
Di balik
celah-celah buluh itu, Chisato mengintainya, kemudian meninggalkan tempat itu
dalam keadaan menggigil ketakutan. Mengapa Takasaki menyimpan orang gila di
sini?
**
“Dia pernah
menawarkan cintanya kepadaku, namun kutolak mentah-mentah. Aku fikir dia tidak
waras.” Chisato menamatkan imbas kembalinya.
“Engkau tidak
memberitahu Takasaki-san?”
“Aku sudah
memberitahunya. Namun dia berdegil mahu mengekalkan Kobato di sini. Aku tidak
pasti apa alasannya.”
Dan mengapa Takasaki-san tidak memberitahuku? Takasaki-san, aku benar-benar tidak memahamimu.
Malam itu, Ryouji
mendengar tangisan Mariko di dalam pejabat, yang sengaja dibiarkan gelap.
Hisamiko, dan
kembar Ogasawara juga bersedih. Namun memori mereka dengan Funazuki bersaudara
dan Takasaki tidaklah banyak.
Shinji bertanya
kepada Ryouji bagaimana rumah ini diteruskan tanpa Takasaki.
“Aku tidak tahu,
Shinji. Aku dan Mariko-san menunggu
arahan dari Kogen. Takasaki-san juga
mungkin ada mewasiatkan sesuatu kepada Mariko-san.”
Shinji juga merasa
kehilangan Takasaki namun tidak sekuat Tsuneki. Mungkin kerana dia sudah biasa
tanpa ibu bapa. Tsuneki pula, memandang Takasaki sebagai pengganti bapanya.
Maka kehilangan Takasaki lebih berat dirasakan oleh Tsuneki.
Shinji sekali-sekala
teringat akan Saki. Saki kerap berbual dengannya belakangan ini, di
perpustakaan, dan di bengkel relau. Namun tidak pula dia tahu sebabnya. Rasanya
baru semalam dia berbual denganku di perpustakaan, dan bengkel relau. Dan hari
ini, dia sudah pergi selama-lamanya. Bagaimana dengan pertemuan sesingkat ini
memberi kesan padaku? Apakah aku kesunyian?
Suasana suram
menyelubungi rumah perlindungan itu selama seminggu lebih, sebelum emosi
penghuninya masing-masing mulai beransur reda. Namun sebahagian dari mereka
mula berubah ketara sikapnya.
Yang paling ketara
adalah Tsuneki.
**
Mariko pergi ke lokasi tama-no-iwa milik Takasaki di kuil Shinto lama, mahu melihat keadaannya. Meskipun Takasaki sudah tiada, batu itu masih di situ, cuma sedikit terhakis.
Dia berdiri lama, mengingati pesan Takasaki. Ketika mendengar pesan itu beberapa tahun lalu ketika mereka baru menempati kawasan itu, Takasaki berdiri di sebelahnya, menunjuk ke arah batu mistik itu.
“Mariko, selepas aku mati, batu ini juga akan beransur-ansur reput dan runtuh. Selepas ia runtuh sepenuhnya, rumah perlindungan ini akan terdedah kepada penceroboh dari dunia luar. Jika aku mati dahulu sebelummu, hubungi Kogen segera dan berpindah lekas dari sini, demi keselamatanmu dan penghuni lain.”
Dia masih tidak
berhajat untuk berpindah kerana tidak mahu lagi tinggal di Kogen. Dia juga
telah memohon melalui keluarga Shirasaka akan bantuan tambahan dari Kogen, bagi
membantu melindungi mereka semua sekiranya tama-no-iwa
runtuh tiba-tiba dan penceroboh mula menemui rumah tersebut.
**
Kisah Mariko.
Shinohara Mariko
lahir pada tahun 1827. Dia adalah anak seorang pedagang Jepun dan dia pernah
menetap dan belajar di England sehingga umurnya mencapai 18 tahun, ketikamana
ibu dan bapanya bercadang berpindah ke negara asal mereka.
Dalam perjalanan
pulang, kapal dagang mereka dipukul taufan. Ibu dan bapanya hilang tanpa dapat
dikesan. Mariko terselamat dan terdampar di sebuah pantai dekat Osaka. Dia
dibantu orang-orang kampung nelayan berdekatan.
Dipendekkan cerita,
Mariko berjaya menyesuaikan diri dengan kehidupan baru di kampung nelayan itu.
Dia mendirikan sekolah mengajar bahasa Inggeris dan buku-buku dari Barat dengan
bantuan sebuah gereja Jesuit.
Namun ia tidak
kekal lama. Pada suatu hari ketika umurnya 20 tahun pada tahun 1847, ketika dia
sedang berjalan menuju sekolahnya untuk memulakan pengajaran, dia mendapati
sekolahnya terbakar. Tsugiyama dan pengikutnya lalu di sebelahnya dan
memberitahu mereka diarahkan oleh Hamada dan samurai-samurai anti-Barat untuk
memusnahkan sekolahnya kerana mereka tidak mahu anasir Barat dibawa masuk ke
Jepun.
Tsugiyama dan pengikutnya
juga mahu menangkap Mariko, namun seorang ahli Kogen pantas menyelamatkannya
dan membawa Mariko ke lembah Shirasaka di utara. Mariko kemudiannya tinggal di
Shirasaka dan bekerja sebagai penterjemah karya-karya dari Barat di
perpustakaan di sana dan mengajar para penghuninya.
Mariko bosan dengan
kehidupannya di sana yang pasif. Dia mahu menyebarkan ilmunya ke seluruh Jepun
dan mendirikan kembali sekolah yang pernah didirikan di kampung nelayan itu.
Dia mahu memperkenalkan ilmu Barat kepada anak bangsanya sejauh mungkin. Bukan
hanya bertumpu kepada masyarakat di lembah itu sahaja.
Takasaki yang baru
menyertai Kogen, menaruh hati terhadapnya. Namun, ia hanyalah cinta yang
bertepuk sebelah tangan, Mariko tidak memiliki perasaan langsung terhadapnya.
Mendengarkan Takasaki akan ditugaskan sebagai penjaga rumah perlindungan Kogen
selepas tamat tempoh percubaannya di Shirasaka selama dua tahun, Mariko menipu
perasaannya terhadap Takasaki, dengan harapan Takasaki akan mengahwininya dan
dia dapat keluar dari situ. Kogen tidak membenarkan Mariko keluar kerana
keluarga Yoshitsugu melalui Tsugiyama masih memburunya, kecuali jika Mariko
memiliki pasangan yang mampu melindunginya. Takasaki adalah petarung yang
handal bahkan dia membuat perjanjian dengan hayabusa-no-kami
secara tambatan dengan Shirasaka. Selepas mereka berkahwin, Kogen membenarkan
Mariko keluar dari lembah itu dan mengikut Takasaki.
Mereka pada mulanya masih tinggal di Kawamoto berdekatan tempat tinggal Hamada. Takasaki merahsiakan perkahwinannya dari Hamada bahkan dia menempatkan Mariko di rumah yang lain buat sementara waktu. Mariko juga agak gentar kerana lokasinya kini lebih dekat dengan Hamada, ahli keluarga Yoshitsugu yang sedang memburunya. Namun Hamada masih gagal menjejakinya disebabkan tama-no-iwa yang ditanam Takasaki di situ.
Selepas dua tahun mereka berkahwin, mereka
berpindah dari Kawamoto di Shinagawa ke tapak rumah perlindungan yang ditetapkan Kogen, pada tahun 1855.
Mereka mengubahsuai kuil Shinto lama peninggalan keluarga Funazuki sebagai
rumah perlindungan, dan Takasaki meletakkan tama-no-iwa
sebagai penanda perjanjiannya dengan hayabusa-no-kami
secara tambatan dengan Shirasaka, dan sejak itu rumah itu dilindungi dari
penceroboh yang tidak pernah penat menjejakinya, terutama orang-orang Tsugiyama
yang dihantar keluarga Yoshitsugu.
Mariko menghargai
kehidupan barunya. Di sini dia dapat kembali mendidik anak bangsanya, bahkan
dia juga diajar bertarung oleh Takasaki. Mariko berjanji kepada dirinya yang
dia akan menjadi lebih kuat dan tidak lagi menyerahkan tempat mendidik anak
bangsa untuk dimusnahkan musuhnya.
Maaf Nakatsu, aku
tidak akan meninggalkan rumah ini, meskipun diarahkan Omi-san. Aku akan mempertahankan rumah ini, dan meneruskan pengambilan
ahli-ahli baru rumah tanpa bantuan Kogen, dan tanpa perlindungan dari tama-no-iwa.
Mendidik adalah
jiwaku dan aku mempertaruhkan nyawaku untuknya!
**
Pertengahan musim bunga,
1872.
Goro, hayabusa berderia hidu tinggi itu,
berteriak nyaring sambil terbang berlegar di udara, mengejutkan unggas dan
binatang liar di rimba pergunungan Hidagawa pada malam yang sederhana dingin
itu.
Seorang lelaki
berbadan sedang, bertatu burung sagi
di lehernya dan memakai happi biru
muda bersimbol burung sagi di atas
yukatanya, meranduk belukar yang berselirat mengekori Goro. Di belakangnya
kelihatan tiga orang pengikut setianya.
“Tsugiyama-san, jauh lagikah?”
Tsugiyama tidak
menjawab. Dia sedang menumpu perhatian kepada Goro.
Goro turun ke
bawah, seperti cuba mengesan sesuatu berhampiran kaki Tsugiyama. Dia berteriak
meminta Tsugiyama mengalihkan kakinya. Tsugiyama menurut. Terpampang di depan
matanya seutas kain pengikat rambut. Tsugiyama pernah melihat tali ini, ia
dipakai oleh Kobato bagi mengikat rambutnya yang panjang.
Apakah Kobato sudah
mati? Mengapa kain ini di sini? Apapun, yang pasti dia berada berdekatan
kawasan ini.
“Dia tidak jauh
dari sini. Kita harus terus mengikut Goro.” Tsugiyama berkata kepada
pengikutnya yang tiga orang itu, sambil menggoncang-goncangkan kain itu bagi
membuang kesan tanah. Dia menyimpan kain tersebut di dalam yukatanya.
Malam sudah larut.
Bagaimana harus aku temui rumahnya?
Mujur sahaja malam
itu bulan mengambang. Goro hanya terbang dari pokok ke pokok kerana bau Kobato
semakin lama semakin jelas, maka dia tidak lagi perlu terbang tinggi untuk
mengimbas kawasan yang luas bagi mengesaninya.
Mereka sampai di
sebuah hutan buluh yang padat.
“Tsugiyama-san,
engkau yakinkah mahu merentas hutan ini? Aku fikir ia sekadar hutan buluh yang
tebal.”
“Aku percayakan
Goro, Tatsuya. Dia ‘melihat’ apa yang kita tidak mampu, dengan deria hidunya
yang peka.”
Seketika selepas
berjalan meredah buluh yang rapat-rapat itu, mereka tiba di kawasan lapang.
Kelihatan seorang gadis sedang duduk di atas longgokan buluh-buluh tua sedang
menunggu seseorang. Tsugiyama mengamati gadis cantik itu. Sah, dia Chisato.
“Ohisashiburi. Aku fikir ini pertemuan
ketiga kita, Chisato-chan. Apakah
engkau dan aku telah ditakdirkan bersama?” Tsugiyama memulakan bicara sinisnya.
Pengikut-pengikutnya tertawa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan